.

.

EN NU ECHT | London Calling!


Ik schrijf dit stukje vanuit de trein vanaf Liverpool Station naar het vliegveld van London Stansted. Ik ben zelfs een beetje verdrietig omdat ik eigenlijk wil blijven. Hoewel ik echt een Barcelona fan ben, staat Londen toch wel met stip op 2 of 1,5!  We hadden de vlucht al van de zomer geboekt, zomaar, voor een prikkie. En nu maanden later gingen we dan ineens! "Oh ja, we hadden ook nog Londen, en ook nog vlak voor Kerst!" Wat een verrassing! Het laatste tripje in een jaar vol leuke reisjes en uitstapjes met mijn nieuwe liefde! In ruil voor een rondleiding in Barcelona kreeg ik nu een rondleiding in zijn stad. Met foodmarkets, pubs, leuke boetiekjes en zelfs een Kerstbal met live muziek (uitslover). 




















Natuurlijk schieten ook hier de koffie combinatie tenten als paddestoelen uit de grond maar het voelt toch minder geforceerd dan in Amsterdam bijvoorbeeld, waar alleen het soort houten plank en kleur krijt anders is bij de buurman. Het gaat wat meer vanzelf hier in Londen. Het is natuurlijk het land bij uitstek van de warme dranken!




















Bij aankomst op zaterdag morgen zijn we meteen begonnen met een Engels ontbijt nieuwe stijl: bonen met spekjes en kruiden op zuurdesem toast met een eitje, pittige avocado smurrie met een eitje en chorizo worstjes...hmm! Je moet wel stevig eten natuurlijk als je veel gaat lopen!

Met die gedachte gingen we (nog met het rolkoffer achter ons aan) over de Tower Bridge op weg naar Borough Market. Alleen maar geurige gerechten, overal! Tijd voor een eerste Engels biertje op een binnenplaats van een pub met houten tafelvoetbal sets als tafels, live muziek en Volkswagen busjes als barretjes. Je bent in een Engelse wijk maar het voelt als een klein festival! En dan is het nog geen 12 uur!



















We hebben kaartjes voor een Christmas Jaren '60 bal op Oxford Street. Het begint al redelijk vroeg dus we hebben nog maar even tijd voor een borrel en hapje. Zomaar in een zijstraatje ligt een rommelig Spaans tentje met rode fluwelen banken en een jukebox. 
Twee mannen zetten de ene na de andere hit uit de jaren '60, '70 en '80 op. Met de hele kroeg proberen we de artiest te raden terwijl twee oudere heren die het cafe voorbij lopen even stoppen voor een dansje op de stoep, ze kunnen het nog! 

Zondag morgen ontwaken in de Libanese wijk waarin ons hotel is gelegen is even wennen. Het ruikt er anders en het lijkt erop dat we toch de wijk moeten verlaten om iets te kunnen eten dat onze magen al om 9 uur kunnen verdragen. En daar tussen de currie tempels ligt ineens Grounded. Het doet me denken aan dat zaakje in Marbella waar ik al eens over heb geschreven. Alleen is het wat minder gehypt hier en is het aanbod echt enorm! 

We gaan weer voor een eitje: omelette met basilicum en tomaat en gepocheerd ei met zalm! Een slow drip filter koffie voor mij erbij. 'Heeft u een kwartier om te wachten op de koffie?' Vandaag wel! 




















Dan op naar Brick Lane en omgeving! Een combinatie van muziek op straat, eten van kraampjes in overdekte industriële hallen en heel veel vintage kleding en spulletjes. Ik ben helemaal gelukkig! Vooral als we ook nog eens stoppen bij de authentieke pub Carpenters voor een biertje en een vleesplank en daarna voor de afwisseling eens bij een wijnbar voor een glaasje rood met een Scotch Egg, een ei in een gehaktbal verstopt, overheerlijk! Het lijkt nu alsof we alleen maar eieren hebben gegeten maar we hebben tussendoor ook kleine bakjes met verse ravioli en zelf gedraaide gehaktballen gehad. Net lady en de vagebond! 





















Of ik nog iets anders gekocht heb dan eten, drinken, treinkaartjes en kerst cadeau's? Ja. Een nieuwe tas. Van Fred Perry. Ik zat in de 'waarom ook niet' modus. 



Nu dus weer op weg naar huis. Bah. We komen gauw terug, misschien wel op huwelijksreis, wie weet. Vanmiddag mag ik een kerstboom uitzoeken. Ook leuk. Fijne feestdagen allemaal! Vergeet niet te eten, deze maand mag alles! 

Geen opmerkingen

Een reactie posten

© FEE News
Maira Gall